آتش سوزی

بیمه عمر و زندگی
مارس 30, 2021
مسئولیت مدنی
مارس 31, 2021

آتش سوزی

تاریخچه بیمه آتش سوزی:

شروع پوشش بیمه آتش سوزی بر می گردد به آتش سوزی بزرگ و فاجعه آمیز لندن که در سال ۱۶۶۶ میلادی به وقوع پیوست و سه شبانه روز ادامه یافت، با شروع حریق در یک نانوایی و سرایت به خانه‌های مجاور، شهر را با خاکستر یکسان کرد. در آن زمان وسائل اطفاء حریق هنوز در مراحل ابتدائی بود هیچ گونه پوشش بیمه آتش سوزی هم در جامعه نبود.

پس از آتش‌سوزی بزرگ لندن، مسئولان و سرمایه‌داران شهر لندن در کافه لویدز گرد هم جمع شدند تا علت وقوع چنین حادثه‌ای را ریشه‌یابی کنند و مانع از تکرار آن در آینده شوند. یکی از راه‌هایی که مورد تصویب آن‌ها قرار گرفت، تقسیم کردن خسارت‌های سنگین بین تعداد زیادی از مردم بود. بدین ترتیب، بیمه آتش‌سوزی بعد از بیمه حمل و نقل دریایی به عنوان دومین رشته بیمه در جهان مدرن متولد شد.

پس از این آتش سوزی چهار روزه که خسارت جبران ناپذیری به بار آورد باعث شد که سایر کشورهای اروپایی به فکر ارائه این پوششی برای این قبیل اتفاقات بیفتند.

چرا باید بیمه آتش سوزی تهیه کنیم؟

آتش سوزی یکی از شایع ترین خطرهاست که می تواند در زمانی کوتاه دارایی ها و سرمایه های شهروندان، بنگاه های اقتصادی و تجاری و انواع تاسیسات و فعالیت ها را نابود و حاصل یک عمر تلاش انسان ها را بر باد می دهد.

اقدامات پیشگیرانه هر چند در کاهش وقوع حادثه و جلوگیری از گسترش ابعاد خسارت موثر است ولی تجربه نشان داده است که حتی معظم ترین موسسات با بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات ایمنی نیز در برابر آتش سوزی از امنیت کامل برخوردار نیستند و در صورت بروز حادثه برای بازسازی موارد آسیب دیده با مشکلات جدی مواجه می باشند.

بیمه نامه آتش سوزی تکیه گاهی استوار و قابل اعتماد برای بیمه گذاران و سندی مطمئن برای جبران خسارات ناشی از آتش سوزی و خطرهای دیگری که میتواند در این بیمه نامه تحت پوشش قرار گیرد.

کدام واحدها میتوانند بيمه آتش سوزي تهیه کنند؟

– واحد مسكوني:  محلي كه صرفاً به منظور سكونت از آن استفاده مي‌شود و براي كار و حرفه از آن استفاده نمي‌گردد.

موارد تحت پوشش شامل بنا، مشاعات، تجهیزات مورد استفاده مثل آسانسور، تاسیسات و اثاثیه.

– واحد صنعتي: به واحدهايي مانند كارگاه و كارخانه اطلاق مي‌گردد كه به نوعي با ماشين‌آلات، خطوط توليد و خدمات مرتبط با توليد سر و كار دارند.

موارد تحت پوشش شامل ساختمان، تاسیسات، ماشین آلات، مواد اولیه، کالاها و محصولات در جریان ساخت، کالای ساخته شده، لوازم و ابزارآلات، اثاثیه و ملزومات اداری.

– واحد غيرصنعتي: به مراكزي مانند فروشگاه، انبار، اداره، آموزشگاه و … كه درآنها فعاليت غيرتوليدي (تجاري، اداري، خدماتي ) انجام مي‌شود اطلاق مي‌گردد.

موارد تحت پوشش شامل ساختمان، تاسیسات، موجودی، دکوراسیون، اثاثیه ثابت.

چه خطراتی تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار می گیرند؟

زمانی که بیمه نامه آتش سوزی تهیه می کنیم سه خطر اصلی در متن بیمه نامه وجود دارد: آتش سوزی، صاعقه و انفجار.

اما به تبع این بیمه نامه میتوانیم خطرات دیگری هم تحت پوشش بیمه قرار دهیم مانند:

زلزله و آتشفشان- سیل- طغیان آب رودخانه- طوفان، گردباد، تند باد- سقوط هواپیما، هلیکوپتر و یا قطعاتی که از آنها سقوط کند- رانش و فروکش زمین- سقوط بهمن- برخورد اجسام خارجی- سرقت اموال- ضایعات ناشی از ترکیدگی لوله آب- ضایعات ناشی از ذوب برف و نفوذ آب باران- شکست شیشه- هزینه پاکسازی- مسئولیت مالی در قبال همسایگان- عدم النفع وخطرهاي ديگر که به درخواست بيمه گذار تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرد.

تعهدات شرکت بیمه شامل چه مواردی می شود؟

1.جبران خسارت های کلی و جزئی وارده بر اثر خطرهای بیمه شده.

2. پرداخت هزینه اقداماتی که به منظور جلوگیری از توسعه خسارت صورت گرفته است، مثل تخریب دیواره انبار برای مهار آتش سوزی.

3. پرداخت هزینه نقل مکان ضروری به منظور نجات اموال.

4. ارائه خدمات مشاوره رایگان ایمنی و مدیریت ریسک قبل از صدور و در طی مدت بیمه نامه.

مسئولیت مدیر یا هیئت مدیره ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی در قبال بیمه آتش سوزی چیست؟

امروزه با توجه به رشد جمعیت شهرنشین و افزایش آپارتمان نشینی یکی از ضروری ترین بیمه نامه ها برای حمایت از مالکان و مستاجران  بیمه نامه های آتش سوزی مجتمع است.

مطابق ماده 14 قانون تملک آپارتمان ها، هر فردی که از طرف مالکین یا ساکنین هر ساختمان تحت عنوان مدیر، نماینده یا مسئول ساختمان انتخاب شود، موظف است تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل خطر آتشسوزی بیمه کند  در غیر اینصورت مسئولیت جبران خسارت وارده مستقیما با وی خواهد بود.

در این حالت سهم هر یک از واحدها از حق بیمه، به نسبت مساحت آن واحد خواهد بود، همچنین حق بیمه به عنوان یکی از هزینه های مشترک، توسط مدیر ساختمان قابل وصول است.
مدیر ساختمان می‌تواند برای مالکی که سهم خود را نمی‌پردازد نامه رسمی که اظهارنامه گفته می شود ارسال کند.
اظهارنامه فرم مخصوصی است که در همه مجتمع‌های قضایی قابل تهیه است و می‌توان آن فرم را دریافت کرد.
سپس متن قانونی به طرف مقابل را در آن نوشت و به دایره ابلاغ اظهارنامه در همان مجتمع قضایی برد تا مامور ابلاغ دادگستری آنرا به طرف مقابل تحویل و با گرفتن امضا از گیرنده، نسخه ابلاغ شده را تحویل مدیر بدهد.

بدیهی است پس از این مرحله، اگر مالک به تکلیف خود یعنی پرداخت سهم حق بیمه عمل نکرد، مدیر می تواند اظهارنامه ابلاغ شده را به همراه صورت جلسه‌ای که نشان می‌دهد او مدیر ساختمان است و همچنین پیش‌فاکتور بیمه که نشان می‌دهد سهم حق بیمه واحد یادشده چه مبلغی می‌باشد را به اداره ثبت اسناد و املاک (قسمت اجرای ثبت) ببرد تا ماموران اجرای ثبت بدون نیاز به حکم دادگاه، معادل مبلغ حق بیمه از اموال مالک بدهکار برداشت و به مدیر ساختمان جهت طی مراحل بیمه کردن ساختمان پرداخت کنند.

بر اساس قانون در روابط بین مالک و مستاجر، مستأجر باید ملک مورد اجاره را سالم به صاحبخانه تحویل بدهد. بنابراین اگر شما اجاره‌نشین هستید و به خاطر یک سهل‌انگاری خانه دچار آتش سوزی شده باشد، پرداخت خسارت به عهده شما (مستأجر) خواهد بود، نه مالک. چرا که خانه در مدت قرارداد اجاره بصورت امانت در اختیار شما قرار داده شده است.
اما اگر مقصر خسارت مستاجر نباشد یا حوادث قهری پیش بیاید مستاجر مسئول نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *